Kom igång- tips

Här hittar du våra bästa tips på hur du enkelt kan anamma en hälsosam livstil och få massa härlig energi!

Tillskott för veganer:
Fråga i Hälsokostsbutiken/Apoteket för ett kosttillskott för vegetarianer/veganer. Se till att köpa ett som innehåller b12, järn, magnesium och kalcium. På vinterhalvåret är det även bra att köpa d3-vitamin då vi har få soltimmar i Sverige. 

Köket – Must haves:
Ett välfyllt kök med diverse näringsrika livsmedel är A och O för en vegan. Att vara vegan ska varken vara svårt eller tråkigt. Se till att gör en storhandling och att du har det mesta tillgängligt hemma. Veganska livsmedel har ofta väldigt långt bäst före- datum. Favoriter som vi alltid har hemma är:

Skafferiet:

  • Kikärtor, svarta bönor, linser.
  • Pasta av olika slag (rårispasta, bönpasta, etc.)
  • Ris, havregryn, mjöl, quinoa, durra (glutenfritt alternativ till ris).
  • Hårt bröd. (Knäckebröd/fröbröd/finn crips etc.)
  • Kryddor, alla du kan tänka dig!
  • Frön, nötter, torkad frukt och bär 
  • Olivolja, kokosfett, äppelcidervinäger, balsamvinäger, tamari, etc.
  • Agavesirap / Lönnsirap
  • Dadlar
  • Kakao, vaniljpulver, etc.
  • Kokosmjölk
  • Krossade tomater

Kylen:

  • Grönsaker 
  • Frukt och bär 
  • Rotfrukter
  • Sötpotatis och vanlig potatis
  • Avokado
  • Tofu
  • Växtmjölk/dryck (havre, soja, mandel, kokos etc.)
  • Nötsmör och tahini
  • Hummus 

Frysen:

  • Bär och banan
  • Fryst avokado (till smoothies)
  • Fryst acai
  • Edamamebönor och ärtor
  • Rostbröd (fullkorn, surdeg, råg bröd, etc.)

Redskap:

  • Brödrost
  • En bra mixer
  • Non-stick (teflon) gryta/stekpanna
  • Knivar

Äta ute:

Att äta ute som vegan kan vara lite besvärligt (tyvärr) men här tänker vi 80/20- regeln. Finns det inget veganskt alternativ – ät vegetariskt! Hur som helst, vill du äta veganskt går det oftast att lösa genom att du:

  • Står på dig som kund, artigt men bestämt ”kan jag få en vegansk pad  thai på risnudlar och utan ägg tack” eller “ kan jag få en pizza utan ost tack”.
  • Gör din egen rätt (ber dem byta ut osten mot avokado, etc.)
  • Beställer in 2 förrätter/tillbehör.
  • Går till en restaurang som du vet är känd för det vegetariska/veganska köket. Tex indiska och många andra asiatiska restauranger.
  • Ta kontroll över middagen och föreslå att du kan boka bord på en restaurang som du vet har bra veganska alternativ.

Verktyg:

  • Cronometer– profil. Till en början kan det vara väldigt bra att föra matdagbok på  Cronometer genom att använda denna hemsida lär du dig vad mat innehåller, vad som är extra rikt på vitaminer, mineraler, proteiner etc. Du får dessutom koll på dina matvanor och ser till att du når ditt dagsbehov. Lär dig mer om Cronometer här!


Vanliga nybörjarmisstag:

  • Äter ensidigt – Variera din mat och ät mycket olika färger och former! En ensidig kost är ohållbart och kommer göra dig trött.
  • Äter för lite. Vegansk kost är oftast mer kalorisnål än en icke vegansk kost.
  • Ser hinder istället för möjligheter – stå på dig och våga testa nytt!