poke bowl

Hej,

en stark favorit hemma hos mig är den fenomenala Poke Bowlen. Den är näringsrik, går snabbt att tillaga, är lätt att gör till många, ger utrymme för variation och den smakar ju bara FÖR GOTT!

Jag är mycket för att man ska använda det som man har hemma, men en god idé är att ladda upp skafferiet med en bas av asiatiska smaker ingredienser. Varorna jag framförallt syftar på är soyasås, tamari, sesamolja, limesaft, sambal olek och sesamfrön.

Hur som helst, det som jag hade i min fantastiska Bowl var:

  • 1 stor sötpotatis / 2 mellanstora
  • 4 portioner ris
  • 1/4 huvud rödkål
  • 1 kruka koriander
  • Spenat
  • 1- 2 avokado
  • 200 gram edamamebönor

Räcker till 4 portioner. 

Gör såhär:

  1. Blanda samman 2 msk tamari (eller soya), 2 msk sesamolja, 1 msk limesaft, 2 tsk sambal olek och 2 msk sesamfrön till en sås. Skär rödkålen fint och marinera i såsen. Låt gärna stå och dra medans du gör resten.
  2. Skär sötpotatisen i små fyrkanter (kan lätt bytas ut mot tofu eller morötter). Krydda med salt, peppar, olja, spiskummin och gurkmeja. Lägg in i ugnen tills den är klar. Ca 150 grader i 30 minuter.
  3. Koka riset enligt anvisningen på förpackningen. Något som är väldigt gott är att byta ut vattnet mot kokosmjölk.
  4. När potatisen och riset är klart så lägg upp allt fint i en skål. Toppa med spenat, avokado, edamamebönor och koriander.
  5. Psst. Blanda samman allt i skålen så smakerna gifter sig med varandra innan du äter.

Smaklig måltid!

 

 

 

 



Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

%d bloggare gillar detta: