Frön och nötter

Hej,

frön och nötter är något som vi älskar då de är fullproppade med nyttiga fetter, näringsämnen, mineraler och fibrer. Trots detta, ska frön och nötter, precis som allt annat, ätas med måtta. En näve om dagen är en bra riktlinje. Nötter och frön är trots allt väldigt kaloririka.

Valnötter: Valnötter innehåller väldigt mycket omega 3, B-vitamin, E-vitamin, Järn, Kalcium, Fosfor, Magnesium och Zink. Valnötter sägs vara bra för hår och naglar, immunförsvaret och för sömnen.

Sötmandel: Sötmandel är bra då den innehåller massvis med antioxidanter och hela 20% protein. Sötmandel innehåller även  omega 3, B-vitamin, Järn, Kalcium, Fosfor, Magnesium och Zink.

Hasselnötter: är väldigt energirika, innehåller 62 % fett, främst nyttigt enkelomättat fett därtill massor av E-vitamin och antioxidanter. Hasselnötter innehåller också bra med B-vitamin, Järn, Kalcium, Fosfor, Magnesium och Zink. Hasselnötter innehåller beta-sitosterol som sänker det onda LDL- kolesterolet.

Jordnötter: Jordnötter är energirika, innehåller en hel del av nyttigt​ enkelomättat fett därtill massor av E-vitamin. Jordnötter innehåller också bra med B3-vitamin, Järn, Kalcium, Fosfor, Magnesium och Zink. Jordnötter sägs också var bra mot diabetes typ 2.

Cashewnötter: Cashewnötter är energirika, innehåller en hel del av nyttigt​ enkelomättat fett därtill massor av E-vitamin. Cashewnötter innehåller också bra med B-vitamin, Järn, Kalcium, Fosfor, Magnesium och Zink.

Linfrö: Linfrön är näringsrika, de innehåller B-vitamin, mineraler som Järn, Kalcium, Kalium, Fosfor, Magnesium och Zink. Linfrön och linfröolja innehåller även rikligt med Omega 3. Linfrön, precis som psylliumfrön anses vara bra för magen och tarmarnas funktion. Linfrön och psylliumfrön bildar ett gelélager kring dem vilket förenklare för tarmsystemet att föra ut annan föda. OBS, köp hela linfrön och krossa dem själv innan du äter dem för maximal effekt. Redan krossade linfrön sägs innehålla gifter.

Sesamfrö: Sesamfrön är väldigt näringsrika, de innehåller mycket B-vitamin, E-vitamin och mineraler som Järn, Kalcium, Fosfor, Magnesium och Zink. Sesamfrön innehåller sesamin som är bra mot hjärt- och kärlsjukdomar samt Cancer.

Hampafrö: Hampafrön innehåller mycket vitaminer och mineraler. Proteinet i hampafrön är fullvärdigt, det innehåller alla 10 essentiella aminosyror, vilket gör det överlägset andra växtbaserade proteinkällor. Det är också rikt på både vegetabiliskt omega-6 och omega-3.

Solrosfrö: Solrosfrön är väldigt näringsrika, de innehåller mycket B-vitamin, massor av ​E-vitamin och mineraler som Järn, Kalcium, Fosfor, Magnesium och Zink. Dessvärre innehåller solrosfrön även betydligt mer Omega 6 än Omega-3 vilket inte är bra, läs mer under Omega-3. Undvik därför för mycket solrosolja! det samma gäller tistelolja!

Pumpafrön: Pumpafrön är en superbra källa till magnesium (65%), järn, E-vitamin och omega 3.

Chiafrön: Chiafrön är ett superlivsmedel. Chiafrön är en superantioxidant. Den motverkar inflammationer och är bra mot hjärt- och kärlsjukdomar. Den är bra för magen, cellbyggaden, muskeltillväxten och skelettet. Chiafrön tillhör en av väldens bästa källa till Omega 3 (20 %), (notering: 2 tsk chiafrön innehåller mer Omega 3 än laxfilè). Chiafrön innehåller mineraler i höga halter. Den har ett lågt GI-värde vilket innebär att blodsockernivåerna håller sig stabila under en längre tid. Chiafrön är ett energirikt livsmedel och innehåller hela 18 nyttiga aminosyror, 21 %  protein.

​//Dr.Kale

 



Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

%d bloggare gillar detta: