Det är dyrt att vara vegan. Eller?

Hej PlantJunkies!

Idag ska vi prata fördomar och falsk fakta när det kommer till priset att äta veganskt. Jag vet inte hur många gånger jag har fått frågan över “hur dyrt det måste vara att äta veganskt” eller ännu värre de som säger att “de inte har råd att äta veganskt”. Till er säger jag bara -DET ÄR INTE SANT!

Frukt, grönsaker och frön/nötter är inte jättebilligt men om du jämför med priset på animaliska livsmedel går det knappt att jämföra (och om det går att jämföra borde det ringa en varningsklocka). Med handen på hjärtat, om en påse kyckling kostar lika lite som en ett paket paprika, tror du att den kycklingen var hållbart producerad då? Och med den vetskapen, vill du verkligen supporta den industrin då? Mat får inte vara för billigt, right?

Självklart går det att äta både billigt som dyrt på en vegansk liksom en icke-vegansk kost. Baserar du din veganska kost på enbart färska frukter och grönsaker så måste du konsumera en väldigt stor mängd = dyrt. Likaså om du konsumerar en kost på mestadels animaliskt protein och fett såsom kött, fisk, fågel och ost.

Min poäng här är att det behöver inte vara dyrt att äta bra och vegansk mat. Det är faktiskt väldigt billigt, och hållbart för den delen, i det långa loppet.

För att ge er en inblick tänkte jag visa er hur en exempeldag i matväg kan se ut för mig.

Frukost: Overnight oats med frysta bär, granola, frön och kanel. Kaffe.
Mellis: Frukt, oftast banan eller äpple. Te/Kaffe.
Lunch: Käkar ofta ute (veganska rätter och icke-veganska rätter ligger för mestadels i samma prisklass). Annars blir de ofta rester från gårdagens middag. 
Middag: Ris/potatis/quinoa med sallad, grönskaker, avokado, olja och någon baljväxt. (Baljväxter är väsentligt billigare än animaliska livsmedel som är hållbart producerade).

Jag försöker äta minst 1 – 2 mål raw-food om dagen. Raw-food innehåller mer fibrer och näring an uppvärm mat.

Jag skulle vilja påstå att knepet är att fylla upp dina maträtter med sånt som mättar bra och innehåller fibrer såsom fullkornsprodukter, gryner, potatis etc. och sedan addera med “dyrare” livsmedel såsom frukt, grönt, nötter osv. Givetvis går det också att spara in ganska många kronor genom att handla “i säsong”, då hjälper vi dessutom miljön vilket är en stor tumme upp.

Kram/
Dr.Kale  



Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

%d bloggare gillar detta: