Grönsaksfakta: Sallad

Många förknippar kanske ordet sallad med just Isbergssallad, men det finns hur många salladssorter som helst och alla är inte lika hälsosamma. Tänkte passa på att gå igenom lite kul info om sallad, vilka som är extra hälsosamma, och vilka jag rekommederar välja när du är i affären. Let’s start!

Några olika salladsorter
  • Visste du att den sallad som har mörkast färg. endera grön eller röd/lila, är den sallad som innehåller mest ”pythonutrients” och därmed också ger mest hälsofödelar?
  • Det är anthocyanins som ger sallad en röd/lila/rödbrun färg. Anthocyanins bekämpar cancer, sänker blodtryck, saktar ner åldersförknippad minnesförlust, och kan till och med motverka de negativia effekterna av att äta produkter med mycket socker och fett i.
  • Lutein är ämnet som ger de gröna bladen sin färg. Lutein har bevisats skydda ögonhälsa och minska inflammationsrisk. Dessutom saktar det ner åldringstecken!
  • Visste du att hur ”stängt” ett salladshuvud är också kan avgöra hur mycket näring du får från det? Sallad med tighta/hårt slutna huvuden innehåller mindre pythonutrients än de som är öppna. Anledningen till detta har med solen att göra. En sallad vars ALLA blad har blivit utsatta för sol producerar mer pyhtonutrients än en sallad vars utsida endast exponerats.
  • Ju färskare en sallad är, desto mer pyhonutrients innehåller den!

 

Rekommenderade salladssorter:

Ruccola är rik på ett ämne kallat glucosinolates som är ett cancerbekämpande ämne. Den innehåller mer antioxidanter än de flesta salladssorter. Ruccola innehåller också högre mängder calcium, magnesium, folate, och vitamin E!

Spenat innehåller lutein som minskar inflammationsrisk och skyddar ögonhälsa. En studie med äldre råttor visade på att spenat förbättrade deras styrka , balans, och mentala förmågor tack vare mer mottagliga neuroner i hjärnan. Coolt!

Visst är kale också bra, men det räknas inte till salladssorter! 😉



Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

%d bloggare gillar detta: